Funderingar om hår

Jag sitter och funderar på hår. Hår på huvudet, hår på benen, under armarna, hår på fittan och resten av kroppen med för den delen. Jag funderar lite på det här med att kvinnor förväntas raka bort allt hår för att hår är ofräscht, äckligt, ohygieniskt och yada yada yada. Ja det är klart en får tycka så. Men den generella uppfattningen i samhället, normen, är ju att en som kvinna ska vara rakad. På kvinnor är hår direkt äckligt vidrigt ohygieniskt. På män spelar det ingen roll. Det är bara hår, det bara är där.
 
Grejen är ju att det bara är där på kvinnor med. Vill en ta bort håret så fine, spelar ingen roll om du är kvinna eller man eller ingetdera. Jag bryr mig inte. Men för inte så länge sen tänkte jag också att kvinnor med håriga ben eller armhålor var äckliga. Det skäms jag för och jag tar tillbaka det (även om jag aldrig sa det, jag bara tänkte det). Jag började raka benen när jag var typ 12. Det gjorde typ alla mina tjejkompisar också. Hur sjuk är inte den världen, att barn förväntas raka benen? Och armhålehåret med, så fort det dyker upp?
 
Jag har nu sparat ut både benhår och armhålehår, för jag har seriöst inte haft en aning hur jag ser ut med det håret, för jag har ju rakat bort det i tio år. Jag är inte hundra på att jag gillar det. Jag är inte heller hundra på att det är min av samhället påverkade åsikt som gör det eller om det faktiskt är min åsikt utan all påverkan som får mig att tycka så. Men jag är så jävla trött på förväntningar att vara rakad, så jag har kvar det. Jag vill kunna gå omkring osminkad, orakad, otvättad etcetera utan att behöva ursäkta mig, förklara mig och sånt. 
 
Jag vill kunna se ut hur jag vill. Ha på mig vad jag vill. Jag vill hjälpa till att bryta normen. 
 
Jag skulle kunna skriva en uppsats om detta, men nu har jag spottat ur mig lite tankar. Jag vill jättegärna ha kommentarer, hur tänker du? Har du reflekterat över om det är DU som tycker att kroppshår är äckligt eller är det samhället som får dig att tänka så? Är det lugnt med män som ser ut som gorillor men inte kvinnor? Är det skillnad på kroppshår och kroppshår?
 
Läs gärna vad Hannah Lemoine och Lady Dahmer tycker om uppståndelsen kring den orakade tjejen i melodifestivalen för ett år sedan. Fortfarande relevant. De länkar även ett gäng andra bra inlägg!
 
//Roos
 
Haha, erkänn att ni trodde att det skulle vara en bild på min armhåla??? (mitt huvudhår är så långt att jag kan ha det i tofs nu!!!)

Kommentarer
Postat av: Hanna

Jag funderade på samma sak så sent som imorse. Du läser mina tankar över hela Nordsjön

2013-02-17 @ 12:29:08
Postat av: Per

Jag är för allt, förutom kanske det där med att gå runt otvättad. Att vara ren är en norm jag kan ställa mig bakom :P

2013-02-17 @ 12:45:52
Postat av: Adam

Jag förstod aldrig riktigt grejen där. Eller, jag förstår inte varför folk har sån närmast sjuk fascination av rakade kroppar. Varför vill du att din partner/ personen du spenderar natten med har kropp som en pre-purtal tolvåring? Är det inte lite varningstecken på det?
"Näe, men hår... fan, du ser ju ut som en vuxen människa då. Det funkar inte, du får raka dig."

Det sagt så har jag väl inget emot att folk rakar sig, men det är inget som för min del gör varken till eller från. Det avgörande i frågan är att personen gör det hen känner sig bekväm med.

2013-02-17 @ 14:06:52
URL: http://iateyourbanana.blogspot.com
Postat av: Ankan

Jag tycker hår är cool! Man får ha som man vill men ingen annan får bestämma!
KOLLA EFTER MIN ARMHÅLA IMORGON!! FÖR JAG SKA PÅ MELLOFINAL! :D

2013-03-08 @ 16:23:25
URL: http://ankanankan.blogg.se
Postat av: Rebecca

Bra skrivet! Jag förstår inte hetsen heller. Låt folk vara som dom vill liksom. Vi pratade om det igår, en killkompis undrade när tjejer började raka sig. Hemskt när man insåg att man nog var 11 eller nåt? Sjukt egentligen.R

Tack för din kommentar. Och DETSAMMA!

2013-05-12 @ 13:51:47
URL: http://alltutom.blogg.se

Lämna gärna en kommentar!

Vad heter du?
Lat?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0